B.C. Gevoelens

Blij, boos, verdrietig,...
Momenteel sta ik in een peuterklasje, peuters verwerken dag in dag uit heel wat emoties. Om dit allemaal beter te begrijpen en te leren hoe we er mee moeten omgaan starten we het B.C. gevoelens.
We werken drie dagjes rond de emoties, boos, verdrietig en blij.

Een doos vol 'boos' ..... een doos vol 'verdriet' ...... een doos vol 'blij':
We werkten de eerste dag rond het gevoel 'boos zijn'. Ik bracht een doosje mee naar de klas met een 'boze beer' op. Deze beertjes zullen elke dag terugkomen. De inhoud van de dozen is overal hetzelfde maar met andere gevoelens. Wat vind je in de dozen terug?

1. Gevoelsmannetje = met deze stok kan de peuter vertellen over een situatie waarin hij/zij het
                                    bepaalde gevoel heeft gehad. Waarom waren ze boos? verdrietig? blij?

2. Voorbeeldkaarten = op hoeveel manieren kan je boos, blij, verdrietig kijken? Aan de hand van een
                                     fotoboekje met allerlei kindjes die een gevoel uitbeelden kunnen de peuters
                                     kennis maken met verschillende gezichtsuitdrukkingen.

3. Gevoelsmaskers = alle kindjes van de wereld hebben al te maken gehad met gevoelens, dat wordt
                                   aan de hand van de maskers duidelijk. De peuters kunnen via de maskers
                                   rollenspel spelen. Dit heeft aardig gewerkt in de klas! Ik hoorde spontaan
                                   peuters het geluid van een wenend kindje nadoen toen ze een masker ophadden
                                   van 'verdriet'.

4. Situatiekaarten = om de peuters op weg te helpen kan je hen situaties aanreiken waarom je boos,
                                verdrietig of blij kan zijn. Je vindt hier verschillende foto's van op het internet.

5. In elke doos kan je nog iets extra steken bijvoorbeeld bij de doos van 'boos' kan je een stressballetje stoppen, een voorwerp dat stuk is. Bij verdriet kan dan weer een zakdoek, knuffeltje zitten. En in de doos van 'blij' kan een pakje zitten!

 
 
 



Gevoelens tekenen: Sommige peuters kunnen al aardig tekenen, anderen zijn hier dan weer nog niet aan toe, maar het is leuk voor bij eender welke leeftijd. Gelamineerde kaarten met een whiteboardstift hebben gegarandeerd succes in de klas! Hier heb je er met de opdracht om een mondje te tekenen van de kindjes waardoor ze een gevoel uitdrukken.





Emoties sorteren: Een leuk sorteerspelletje met emoticons. De peuters beleven er keer op keer plezier aan om ze in het juiste potje te stoppen. Terwijl oefenen ze ook op de begrippen.
Puzzelen met emoties: Aangezien we elke dag rond een beertje werken kan je de prenten gerust herhalen om puzzels van te maken. Met velcro is dit zo gepiept en het is niet te duur materiaal. Ben je een puzzelstukje kwijt? Je hoeft geen nieuwe puzzel aan te kopen enkel nog eens printen.



Herkennen van emoties: Om te kijken of je peuters de emoties echt begrijpen kan je hen een puzzelwerkje laten maken. bij deze kindjes mogen ze de juiste mondjes kleven en nadien kleuren of verven maar!




Zo dat waren onze drie dagjes rond emoties, natuurlijk deden we niet enkel dit maar luisterden we ook nog naar verhaaltjes en bekeken we een tik - tak rond gevoelens.


Geen opmerkingen: