Momenteel sta ik in een peuterklasje, peuters verwerken dag in dag uit heel wat emoties. Om dit allemaal beter te begrijpen en te leren hoe we er mee moeten omgaan starten we het B.C. gevoelens.
We werken drie dagjes rond de emoties, boos, verdrietig en blij.
Een doos vol 'boos' ..... een doos vol 'verdriet' ...... een doos vol 'blij':
We werkten de eerste dag rond het gevoel 'boos zijn'. Ik bracht een doosje mee naar de klas met een 'boze beer' op. Deze beertjes zullen elke dag terugkomen. De inhoud van de dozen is overal hetzelfde maar met andere gevoelens. Wat vind je in de dozen terug?
1. Gevoelsmannetje = met deze stok kan de peuter vertellen over een situatie waarin hij/zij het
bepaalde gevoel heeft gehad. Waarom waren ze boos? verdrietig? blij?
2. Voorbeeldkaarten = op hoeveel manieren kan je boos, blij, verdrietig kijken? Aan de hand van een
fotoboekje met allerlei kindjes die een gevoel uitbeelden kunnen de peuters
kennis maken met verschillende gezichtsuitdrukkingen.
3. Gevoelsmaskers = alle kindjes van de wereld hebben al te maken gehad met gevoelens, dat wordt
aan de hand van de maskers duidelijk. De peuters kunnen via de maskers
rollenspel spelen. Dit heeft aardig gewerkt in de klas! Ik hoorde spontaan
peuters het geluid van een wenend kindje nadoen toen ze een masker ophadden
van 'verdriet'.
4. Situatiekaarten = om de peuters op weg te helpen kan je hen situaties aanreiken waarom je boos,
verdrietig of blij kan zijn. Je vindt hier verschillende foto's van op het internet.
5. In elke doos kan je nog iets extra steken bijvoorbeeld bij de doos van 'boos' kan je een stressballetje stoppen, een voorwerp dat stuk is. Bij verdriet kan dan weer een zakdoek, knuffeltje zitten. En in de doos van 'blij' kan een pakje zitten!
Emoties sorteren: Een leuk sorteerspelletje met emoticons. De peuters beleven er keer op keer plezier aan om ze in het juiste potje te stoppen. Terwijl oefenen ze ook op de begrippen.
Herkennen van emoties: Om te kijken of je peuters de emoties echt begrijpen kan je hen een puzzelwerkje laten maken. bij deze kindjes mogen ze de juiste mondjes kleven en nadien kleuren of verven maar!


Zo dat waren onze drie dagjes rond emoties, natuurlijk deden we niet enkel dit maar luisterden we ook nog naar verhaaltjes en bekeken we een tik - tak rond gevoelens.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten